Jan 20, 2016

Cerita PhD: 1000 patah perkataan sehari? Apa dah jadi?

Ini post pertama 2016.

Apa sudah jadi dengan azam menulis 1000 patah perkataan sehari?

Huhu...

Memang saya sering diingatkan perjalanan PhD ini ada turun naik. Tapi tidaklah pula saya terfikir seawal ini "turun dan naik" nya itu.

Ya Allah..

Disember paling mencabar, oleh kerana banyak sangat cuti yang datang bertalu-talu ditambah jemputan-jemputan perkahwinan yang meresahkan kita sebagai tetamu. Nak datang salah, tak datang pun rasa bersalah. Makanya, mana yang sempat saya cuba hadirkan diri. Tapi hendak disalahkan cuti dan agenda orang mendirikan masjid tentulah tidak adil. Ini kerana perjalanan PhD ini adalah perjalanan saya. Saya yang pilih, saya yang lalu dan saya mesti sampai.

Walaupun tiada 1000 patah perkataan dalam sehari dan di post di blog, tapi kerja-kerja penulisan diteruskan. Cuma jika mahu dapatkan 1000 patah perkataan yang ditulis dalam Bahasa Inggeris itu memang sangat mencabar. Kadang-kadang saya main tulis sahaja, walaupun ayat yang digunakan berulang-ulang jadi nampak penuh satu muka.

Tapi penulisan tesis sangat bergantung kepada banyaknya pembacaan yang kita buat. Jika kita hanya membaca sekadar dipermukaan sahaja, maka tulisan pun memang bodoh sangat bunyinya. Tiada IDEA.

Tip 1 (untuk menulis) - BANYAKKAN MEMBACA


Pada 9 Januari yang lepas, kami pelajar semester 1 perlu membentangkan idea penyelidikan kami di kolokium. Masing-masing sudah kelam-kabut dalam masa 4 bulan ada lagi yang belum tahu apa tajuk yang ingin dikaji. Bagi saya sendiri walaupun sudah ada tajuk yang diminati iaitu knowledge hiding tapi model keseluruhan belum boleh dibina. Jurang kajian pun belum jumpa.

Tapi hari Jumaat sebelum kolokium, saya berjumpa Dr Rasida. Saya sudah emel Dr Rasida slaid pembentangan saya terlebih dahulu. Sampai sahaja di bilik, maka bertubi-tubilah soalan Dr mempersoalkan idea sangat. Ok di sinilah pemikiran kritis diperlukan. Bincang punya bincang Dr cadangan saya buat perubahan pada slaid dan menambah penerangan tentang asal usul knowledge hiding.

Maka, saya perlu bertungkus lumus pada malam sebelumnya untuk menyiapkan slaid dan sudah tentulah proposal juga perlu dibaiki juga. Membaiki slaid sangat mudah tapi mahu menyiapkan laporan proposal yang hanya 10 muka surat panjang memang mencabar. Bila saya tulis, padam, tulis, padam.... maka akan ada rasa-rasa nak buat jahat untuk copy dan paste. Arrrghhh..... susahnya menulis!! Mujur ada kefahaman bahawa meniru adalah salah, tapi itulah yang akan terjadi bila menulis di saat-saat akhir. Itupun kali ini kami tidak diminta untuk menyemak kerja kami di Turnitin, kalau tidak lagi parahlah kami semua.

Tip 2 (untuk menulis) - JANGAN MENULIS DIAKHIR WAKTU (kecuali memang sudah tahu apa yang hendak ditulis)


Hari kolokium pun tiba. Masing-masing sudah berdebar. Yang menambahkan debar adalah kerana senior kami pun ada dijadualkan bersama dalam pembentangan kali ini. Kalau hendak dibandingkan kami dengan senior sudah tentulah macam langit dan bumi beza kerja kami. Bilik saya ada Kak Sham, Riz, Riduan, Tika dan Nina bersama panel Dr Rasida dan Dr Rosmah. Yang lain adalah 3 orang senior bersama kami. Prof June juga masuk mendengar pembentangan apabila bilik yang satu sudah selesai. Giliran saya tiba selepas rehat minum pagi. Saya mulakan pembentangan seperti yang diarahkan Dr Rasida untuk menerangkan perihal knowledege sharing dan barulah menerangkan konsep knowledge hiding.

Pembentangan berlangsung agak panjang. Sehingga saya diingatkan oleh pengerusi saya ada 2 minit lagi. Ada beberapa slaid yang saya tinggalkan dan sememang pembentangan kali ini hanya menguji kefahaman saya mengenai tajuk saya iaitu knowledge hiding. Saya benar-benar menjelaskan sebaik mungkin di 5 slaid pertama. Kerana menurut Dr Rasida saya perlu memahamkan rakan-rakan yang lain mengenai knowledge hiding dan kaitannya dengan knowledge sharing.












Setelah sekian lama para pengkaji membincangkan soal knowledge sharing, kini ada 1 dimensi baru dalam bidang ini yang boleh diberi perhatian iaitu knowledge hiding. Ramai orang menyangka ianya seakan sama dengan lack of knowledge sharing. Tetapi tidak, ini kerana mengapa orang tidak share knowledge adalah kerana dia tidak punya knowledge tersebut. Knowledge hiding berlaku apabila seseorang bertanyakan perihal knowledge tersebut tetapi orang yang ditanya itu mempunyai niat untuk menyembunyikannya. Konsep knowledge hiding juga berbeza dengan knowledge hoarding, di mana seseorang hanya gemar mengumpulkan knowledge-knowledge dan belum pasti dia akan mengkongsikannya pada masa akan hadapan.

Semasa membentangkan slaid yang pertama saya terbayang-bayang situasi di temuduga secara lisan di fakulti satu masa dahulu. Itulah isi yang sama yang utarakan kepada panel menekankan mengapa saya mahu melakukan kajian mengenai knowledge sharing. Untuk pendahuluan ianya berkisar mengenai;

Apa?
Mengapa?
Siapa?
Bagaimana?

Tajuk knowledge sharing sememangnya telah menjadi pilihan dari awal sehingga kini. Malah saya sekarang masih menjalankan projek RAGS yang juga berkenaan knowledge sharing bersama Nisa dan Dr Ida. Tapi projek ini adalah berkenaan dengan online knowledge sharing. Cuma bezanya dulu semasa temuduga saya mahu membuat kajian mengenai knowlegde sharing dari perspektif penerima. Tetapi setelah berbincang dengan Dr Rasida di minggu pertama mendaftar sebagai pelajar GSB UKM, beliau menyarankan saya mengkaji knowledge hiding. Ohhh... alhamdulillah sedikit sebanyak bidang ini masih berkait dan memudahkan saya dalam memahami bidang kajian saya. Paling utama inilah bidang yang saya minat.

Saya minat mengenai knowledge sharing sesuai dengan kerjaya saya sebagai pensyarah yang menuntut saya untuk berkongsi ilmu-ilmu baru dengan para pelajar. Saya juga sangat percaya kepada konsep "sharing is caring". Saya juga percaya kepada janji Allah apabila matinya seorang anak Adam maka terputuslah semua amalan 3 perkara;

1. doa anak yang soleh
2. sedekah jariah
3. ilmu yang berpanjangan


Tip 3 (untuk buat PhD) - PILIH TAJUK YANG KITA BENAR-BENAR MINAT


Alhamdulillah, hari ini saya dapat juga menyiapkan catatan ini walaupun saya kurang pasti adakah ianya mencapai 1000 patah perkataan. Tapi saya akan menyambung kerja menulis untuk menyiapkan kertas kerja RAGS. Sekarang saya perlu memperbaiki bahagian saya mengenai trust dan online knowledge sharing berdasarkan komen Dr Ida. Sesungguhnya kerja menulis bukanlah tugas mudah tetapi boleh dijayakan dengan memperbanyakkan tulisan. Itulah logik mengapa saya perlu menulis setiap hari.

Mudah-mudahan saya diilhamkan untuk terus menulis, Amin...



Cerita PhD: 1000 patah perkataan sehari? Apa dah jadi?

Ini post pertama 2016.

Apa sudah jadi dengan azam menulis 1000 patah perkataan sehari?

Huhu...

Memang saya sering diingatkan perjalanan PhD ini ada turun naik. Tapi tidaklah pula saya terfikir seawal ini "turun dan naik" nya itu.

Ya Allah..

Disember paling mencabar, oleh kerana banyak sangat cuti yang datang bertalu-talu ditambah jemputan-jemputan perkahwinan yang meresahkan kita sebagai tetamu. Nak datang salah, tak datang pun rasa bersalah. Makanya, mana yang sempat saya cuba hadirkan diri. Tapi hendak disalahkan cuti dan agenda orang mendirikan masjid tentulah tidak adil. Ini kerana perjalanan PhD ini adalah perjalanan saya. Saya yang pilih, saya yang lalu dan saya mesti sampai.

Walaupun tiada 1000 patah perkataan dalam sehari dan di post di blog, tapi kerja-kerja penulisan diteruskan. Cuma jika mahu dapatkan 1000 patah perkataan yang ditulis dalam Bahasa Inggeris itu memang sangat mencabar. Kadang-kadang saya main tulis sahaja, walaupun ayat yang digunakan berulang-ulang jadi nampak penuh satu muka.

Tapi penulisan tesis sangat bergantung kepada banyaknya pembacaan yang kita buat. Jika kita hanya membaca sekadar dipermukaan sahaja, maka tulisan pun memang bodoh sangat bunyinya. Tiada IDEA.

Tip 1 (untuk menulis) - BANYAKKAN MEMBACA


Pada 9 Januari yang lepas, kami pelajar semester 1 perlu membentangkan idea penyelidikan kami di kolokium. Masing-masing sudah kelam-kabut dalam masa 4 bulan ada lagi yang belum tahu apa tajuk yang ingin dikaji. Bagi saya sendiri walaupun sudah ada tajuk yang diminati iaitu knowledge hiding tapi model keseluruhan belum boleh dibina. Jurang kajian pun belum jumpa.

Tapi hari Jumaat sebelum kolokium, saya berjumpa Dr Rasida. Saya sudah emel Dr Rasida slaid pembentangan saya terlebih dahulu. Sampai sahaja di bilik, maka bertubi-tubilah soalan Dr mempersoalkan idea sangat. Ok di sinilah pemikiran kritis diperlukan. Bincang punya bincang Dr cadangan saya buat perubahan pada slaid dan menambah penerangan tentang asal usul knowledge hiding.

Maka, saya perlu bertungkus lumus pada malam sebelumnya untuk menyiapkan slaid dan sudah tentulah proposal juga perlu dibaiki juga. Membaiki slaid sangat mudah tapi mahu menyiapkan laporan proposal yang hanya 10 muka surat panjang memang mencabar. Bila saya tulis, padam, tulis, padam.... maka akan ada rasa-rasa nak buat jahat untuk copy dan paste. Arrrghhh..... susahnya menulis!! Mujur ada kefahaman bahawa meniru adalah salah, tapi itulah yang akan terjadi bila menulis di saat-saat akhir. Itupun kali ini kami tidak diminta untuk menyemak kerja kami di Turnitin, kalau tidak lagi parahlah kami semua.

Tip 2 (untuk menulis) - JANGAN MENULIS DIAKHIR WAKTU (kecuali memang sudah tahu apa yang hendak ditulis)


Hari kolokium pun tiba. Masing-masing sudah berdebar. Yang menambahkan debar adalah kerana senior kami pun ada dijadualkan bersama dalam pembentangan kali ini. Kalau hendak dibandingkan kami dengan senior sudah tentulah macam langit dan bumi beza kerja kami. Bilik saya ada Kak Sham, Riz, Riduan, Tika dan Nina bersama panel Dr Rasida dan Dr Rosmah. Yang lain adalah 3 orang senior bersama kami. Prof June juga masuk mendengar pembentangan apabila bilik yang satu sudah selesai. Giliran saya tiba selepas rehat minum pagi. Saya mulakan pembentangan seperti yang diarahkan Dr Rasida untuk menerangkan perihal knowledege sharing dan barulah menerangkan konsep knowledge hiding.

Pembentangan berlangsung agak panjang. Sehingga saya diingatkan oleh pengerusi saya ada 2 minit lagi. Ada beberapa slaid yang saya tinggalkan dan sememang pembentangan kali ini hanya menguji kefahaman saya mengenai tajuk saya iaitu knowledge hiding. Saya benar-benar menjelaskan sebaik mungkin di 5 slaid pertama. Kerana menurut Dr Rasida saya perlu memahamkan rakan-rakan yang lain mengenai knowledge hiding dan kaitannya dengan knowledge sharing.












Setelah sekian lama para pengkaji membincangkan soal knowledge sharing, kini ada 1 dimensi baru dalam bidang ini yang boleh diberi perhatian iaitu knowledge hiding. Ramai orang menyangka ianya seakan sama dengan lack of knowledge sharing. Tetapi tidak, ini kerana mengapa orang tidak share knowledge adalah kerana dia tidak punya knowledge tersebut. Knowledge hiding berlaku apabila seseorang bertanyakan perihal knowledge tersebut tetapi orang yang ditanya itu mempunyai niat untuk menyembunyikannya. Konsep knowledge hiding juga berbeza dengan knowledge hoarding, di mana seseorang hanya gemar mengumpulkan knowledge-knowledge dan belum pasti dia akan mengkongsikannya pada masa akan hadapan.

Semasa membentangkan slaid yang pertama saya terbayang-bayang situasi di temuduga secara lisan di fakulti satu masa dahulu. Itulah isi yang sama yang utarakan kepada panel menekankan mengapa saya mahu melakukan kajian mengenai knowledge sharing. Untuk pendahuluan ianya berkisar mengenai;

Apa?
Mengapa?
Siapa?
Bagaimana?

Tajuk knowledge sharing sememangnya telah menjadi pilihan dari awal sehingga kini. Malah saya sekarang masih menjalankan projek RAGS yang juga berkenaan knowledge sharing bersama Nisa dan Dr Ida. Tapi projek ini adalah berkenaan dengan online knowledge sharing. Cuma bezanya dulu semasa temuduga saya mahu membuat kajian mengenai knowlegde sharing dari perspektif penerima. Tetapi setelah berbincang dengan Dr Rasida di minggu pertama mendaftar sebagai pelajar GSB UKM, beliau menyarankan saya mengkaji knowledge hiding. Ohhh... alhamdulillah sedikit sebanyak bidang ini masih berkait dan memudahkan saya dalam memahami bidang kajian saya. Paling utama inilah bidang yang saya minat.

Saya minat mengenai knowledge sharing sesuai dengan kerjaya saya sebagai pensyarah yang menuntut saya untuk berkongsi ilmu-ilmu baru dengan para pelajar. Saya juga sangat percaya kepada konsep "sharing is caring". Saya juga percaya kepada janji Allah apabila matinya seorang anak Adam maka terputuslah semua amalan 3 perkara;

1. doa anak yang soleh
2. sedekah jariah
3. ilmu yang berpanjangan


Tip 3 (untuk buat PhD) - PILIH TAJUK YANG KITA BENAR-BENAR MINAT


Alhamdulillah, hari ini saya dapat juga menyiapkan catatan ini walaupun saya kurang pasti adakah ianya mencapai 1000 patah perkataan. Tapi saya akan menyambung kerja menulis untuk menyiapkan kertas kerja RAGS. Sekarang saya perlu memperbaiki bahagian saya mengenai trust dan online knowledge sharing berdasarkan komen Dr Ida. Sesungguhnya kerja menulis bukanlah tugas mudah tetapi boleh dijayakan dengan memperbanyakkan tulisan. Itulah logik mengapa saya perlu menulis setiap hari.

Mudah-mudahan saya diilhamkan untuk terus menulis, Amin...