Jan 23, 2016

Menjimatkan Bil Telefon Celcom

Ini bukan cerita pasal PhD, tapi kerana saya buat PhD lah saya telah menukar dari menggunakan prepaid ke pelan postpaid untuk kemudahan internet. Tapi lain pula ceitanya apabila bil saya yang melambung tinggi, rasa lagi untung pakai prepaid. Saya mengambil pelan RM69 sebulan dengan internet dan 60 minit panggilan percuma. Yang peliknya setiap bulan bil mesti lebih dari RM69 dan mencecah RM100. Sudah masuk 4 bulan saya pun semakin pelik. Walaupun ada potongan yang ditunjukkan di bil (60 minit panggilan percuma kemana-mana rangkaian) tapi masih ada banyak lagi panggilan yang dicaj. Pelik semakin pelik… 60 minit adalah bersamaan 1 jam. Satu jam memang laman maka saya hairan macam mana masid ada lagi lebihan panggilan.

Saya memantau bil saya secara atas talian, maka di atas ketidakpuasan terhadap perkhidmatan saya hantarkan pertanyaan ke Celcom. Pertanyaan tersebut saya karang dengan penuh sopan dimulakan dengan “Salam, Tuan/Puan” dan seterusnya 3 perkara yang utama;

1. Saya minta bil menjelaskan nombor-nombor yang saya panggil bukan semata-mata jumlah keseluruhan.
2. Saya meminta Celcom tunjukkan cara untuk menjimatkan bil. Saya difahamkan sekiranya saya mengambil pelan RM69, maka ini jumlah bil saya tapi sekarang saya selalu bayar lebih.
3. Saya minta tarikh sebenar pusingan bil saya, supaya saya tidak terlepas bayar ikut tarikh.

Semalam saya menerima panggilan dan seorang gadis Cina memperkenalkan diri sebagai Looi dari Celcom (maaf ya kalau salah eja, terlupa nak tanya "macam mana eja nama awak?"). Looi dengan sopan santun menjelaskan telah menerima pertanyaan, oleh kerana itu dia menelefon saya hari ini. Okay, kat sini terubat sikit hati kerana aduan saya hanya mengambil satu hari sahaja. Looi dalam pelat-pelat tetap berusaha untuk berbahasa Melayu dengan baik, walaupun ada juga kadang-kadang saya tidak faham sangat bila Looi bercakap terlalu laju. Looi memberi saya jawapan seperti berikut;

1. Bil saya sekarang hanya menunjukkan rumusan panggilan, jadi Looi akan menukarkan tetapan bil saya di sistem kepada “details”. Menurut Looi saya akan dapat lihat perincian panggilan bermula bulan depan (Februari).
2. Looi mengatakan bil saya tinggi mungkin disebabkan oleh langganan-langganan perkhidmatan pihak ketiga. Solusinya, Looi bersetuju untuk menghalang nombor saya dari terus menerima perkhidmatan pihak ketiga.
3. Tarikh pusingan bil saya adalah setiap 13 haribulan.

Dalam semua perkara di atas, perkara kedua sedikit membuatkan saya marah. Bagaimana kita boleh membayar kepada perkhidmatan yang tidak kita gunakan, memang jelas ketidakadilan di situ. Saya tanya Looi macam mana perkara ini boleh berlaku, Looi memberi jawapan selamat bahawa Celcom tidak boleh buat apa-apa. Tapi boleh bantu saya untuk menghalang nombor saya dari terus melanggan perkhidmatan yang tidak sepatutnya. Saya berasa pelik dan masih hairan, bagaimana Celcom tidak boleh buat apa-apa mengenai hal ini kerana ianya hanyalah sistem di komputer. Hanya satu klik boleh menjimatkan bil ramai pelanggan. Yang menambahkan geram pada perkhidmatan ini, bilamana kita mahu menghentikan langganan dengan menghantar pesanan “STOP” tapi kita pula dikenakan caj RM 0.50.

Sudahlah bukan dengan kehendak kita untuk melanggan (entah dari mana tiba-tiba kita dapat pesanan perkhidmatan), dan jika kita biarkan perkara ini sempatlah perkhidmatan ini disambung dalam 2 atau 3 minggu secara automotik. Kemudian ia akan hilang dengan sendiri. Boleh juga kita balas pesanan dengan menaip “STOP” tapi akan dikenakan caj. Kemudian, selang beberapa minggu ada perkhidmatan lain pula. Beginilah pusingan perkhidmatan tersebut. Hairan kan? Untuk memberi gambaran sebenar perasan tidak puas hati ini saya beritahu Looi, sekarang ekonomi tidak baik dan saya tidak mahu membayar perkara yang tidak saya gunakan. Saya mahu berjimat. Looi membalas dia faham dan bersetuju dengan penerangan saya. Saya akan tunggu Februari ini untuk melihat perubahan dalam bil saya.

Jadi, satu tindakan yang boleh kita buat untuk menjimatkan bil adalah dengan menghubungi pusat khidmat pelanggan dan mengutarakan ketidakpuasan hati. Sekarang kita hidup dalam zaman teknologi di mana semuanya dalam tetapan “default” beserta caj. Jika, tidak mahu caj terus dikenakan kita yang perlu maklumkan untuk menukarkan tetapan itu. Jika kita diam maknanya kita setuju dengan “default”. Sangat licik permainan orang perniagaan. MANIPULASI. Tapi sebagai pelanggan kita perlu lebih cerdik dan pintar dari mereka menggunakan hak kita.

Oohh… satu lagi untuk pelanggan Celcom jika kita buat panggilan ke pusat khidmat pelanggan dari nombor prepaid kita akan dikenakan caj tapi jika dari nombor postpaid ianya percuma. Pengajaran untuk saya hari ini adalah gunakan hak kita sebagai pengguna sebaik mungkin. Mungkin rakyat Malaysia jenis tidak ambil berat atau malas mengambil tahu perkara yang remeh temeh. Seterusnya membuatkan kita membazir dan dan menanggung kerugian. RM1 atau RM2 mungkin kita nampak kecil tapi jika kita guna untuk bersedekah adalah lebih baik dari membayar perkara yang langsung kita tidak manfaatkan.


Menjimatkan Bil Telefon Celcom

Ini bukan cerita pasal PhD, tapi kerana saya buat PhD lah saya telah menukar dari menggunakan prepaid ke pelan postpaid untuk kemudahan internet. Tapi lain pula ceitanya apabila bil saya yang melambung tinggi, rasa lagi untung pakai prepaid. Saya mengambil pelan RM69 sebulan dengan internet dan 60 minit panggilan percuma. Yang peliknya setiap bulan bil mesti lebih dari RM69 dan mencecah RM100. Sudah masuk 4 bulan saya pun semakin pelik. Walaupun ada potongan yang ditunjukkan di bil (60 minit panggilan percuma kemana-mana rangkaian) tapi masih ada banyak lagi panggilan yang dicaj. Pelik semakin pelik… 60 minit adalah bersamaan 1 jam. Satu jam memang laman maka saya hairan macam mana masid ada lagi lebihan panggilan.

Saya memantau bil saya secara atas talian, maka di atas ketidakpuasan terhadap perkhidmatan saya hantarkan pertanyaan ke Celcom. Pertanyaan tersebut saya karang dengan penuh sopan dimulakan dengan “Salam, Tuan/Puan” dan seterusnya 3 perkara yang utama;

1. Saya minta bil menjelaskan nombor-nombor yang saya panggil bukan semata-mata jumlah keseluruhan.
2. Saya meminta Celcom tunjukkan cara untuk menjimatkan bil. Saya difahamkan sekiranya saya mengambil pelan RM69, maka ini jumlah bil saya tapi sekarang saya selalu bayar lebih.
3. Saya minta tarikh sebenar pusingan bil saya, supaya saya tidak terlepas bayar ikut tarikh.

Semalam saya menerima panggilan dan seorang gadis Cina memperkenalkan diri sebagai Looi dari Celcom (maaf ya kalau salah eja, terlupa nak tanya "macam mana eja nama awak?"). Looi dengan sopan santun menjelaskan telah menerima pertanyaan, oleh kerana itu dia menelefon saya hari ini. Okay, kat sini terubat sikit hati kerana aduan saya hanya mengambil satu hari sahaja. Looi dalam pelat-pelat tetap berusaha untuk berbahasa Melayu dengan baik, walaupun ada juga kadang-kadang saya tidak faham sangat bila Looi bercakap terlalu laju. Looi memberi saya jawapan seperti berikut;

1. Bil saya sekarang hanya menunjukkan rumusan panggilan, jadi Looi akan menukarkan tetapan bil saya di sistem kepada “details”. Menurut Looi saya akan dapat lihat perincian panggilan bermula bulan depan (Februari).
2. Looi mengatakan bil saya tinggi mungkin disebabkan oleh langganan-langganan perkhidmatan pihak ketiga. Solusinya, Looi bersetuju untuk menghalang nombor saya dari terus menerima perkhidmatan pihak ketiga.
3. Tarikh pusingan bil saya adalah setiap 13 haribulan.

Dalam semua perkara di atas, perkara kedua sedikit membuatkan saya marah. Bagaimana kita boleh membayar kepada perkhidmatan yang tidak kita gunakan, memang jelas ketidakadilan di situ. Saya tanya Looi macam mana perkara ini boleh berlaku, Looi memberi jawapan selamat bahawa Celcom tidak boleh buat apa-apa. Tapi boleh bantu saya untuk menghalang nombor saya dari terus melanggan perkhidmatan yang tidak sepatutnya. Saya berasa pelik dan masih hairan, bagaimana Celcom tidak boleh buat apa-apa mengenai hal ini kerana ianya hanyalah sistem di komputer. Hanya satu klik boleh menjimatkan bil ramai pelanggan. Yang menambahkan geram pada perkhidmatan ini, bilamana kita mahu menghentikan langganan dengan menghantar pesanan “STOP” tapi kita pula dikenakan caj RM 0.50.

Sudahlah bukan dengan kehendak kita untuk melanggan (entah dari mana tiba-tiba kita dapat pesanan perkhidmatan), dan jika kita biarkan perkara ini sempatlah perkhidmatan ini disambung dalam 2 atau 3 minggu secara automotik. Kemudian ia akan hilang dengan sendiri. Boleh juga kita balas pesanan dengan menaip “STOP” tapi akan dikenakan caj. Kemudian, selang beberapa minggu ada perkhidmatan lain pula. Beginilah pusingan perkhidmatan tersebut. Hairan kan? Untuk memberi gambaran sebenar perasan tidak puas hati ini saya beritahu Looi, sekarang ekonomi tidak baik dan saya tidak mahu membayar perkara yang tidak saya gunakan. Saya mahu berjimat. Looi membalas dia faham dan bersetuju dengan penerangan saya. Saya akan tunggu Februari ini untuk melihat perubahan dalam bil saya.

Jadi, satu tindakan yang boleh kita buat untuk menjimatkan bil adalah dengan menghubungi pusat khidmat pelanggan dan mengutarakan ketidakpuasan hati. Sekarang kita hidup dalam zaman teknologi di mana semuanya dalam tetapan “default” beserta caj. Jika, tidak mahu caj terus dikenakan kita yang perlu maklumkan untuk menukarkan tetapan itu. Jika kita diam maknanya kita setuju dengan “default”. Sangat licik permainan orang perniagaan. MANIPULASI. Tapi sebagai pelanggan kita perlu lebih cerdik dan pintar dari mereka menggunakan hak kita.

Oohh… satu lagi untuk pelanggan Celcom jika kita buat panggilan ke pusat khidmat pelanggan dari nombor prepaid kita akan dikenakan caj tapi jika dari nombor postpaid ianya percuma. Pengajaran untuk saya hari ini adalah gunakan hak kita sebagai pengguna sebaik mungkin. Mungkin rakyat Malaysia jenis tidak ambil berat atau malas mengambil tahu perkara yang remeh temeh. Seterusnya membuatkan kita membazir dan dan menanggung kerugian. RM1 atau RM2 mungkin kita nampak kecil tapi jika kita guna untuk bersedekah adalah lebih baik dari membayar perkara yang langsung kita tidak manfaatkan.